Dzisiaj jest: 10.12.2019, imieniny: Danieli, Bohdana, Julii

Ustawa krajobrazowa. Jak zmienia się rynek reklam w Polsce?

Dodano: rok temu Czytane: 230

Przeglądając treści dotyczące Kodeksu Reklamowego można dostrzec, iż coraz więcej miast w kraju decyduje się na uporządkowanie kwestii reklam znajdujących w przestrzeni publicznej.

Ustawa krajobrazowa. Jak zmienia się rynek reklam w Polsce?
Przeglądając treści dotyczące Kodeksu Reklamowego można dostrzec, iż coraz więcej miast w kraju decyduje się na uporządkowanie kwestii reklam znajdujących w przestrzeni publicznej. Za miastami takimi jak Ciechanów, czy Łódź idą też inne jak chociażby Nałęczów i Płock, gdzie podejmowane są próby usunięcia szpecących reklam i opracowania jednego systemu zasad uwzględniającego to co dozwolone w promocji marki, firmy lub produktu oraz to co zabronione i czego należy się jak naszybciej pozbyć. Problem regulacji prawnych wciąż istnieje w dużo większych aglomeracjach takich jak Warszawa, Wrocław, Gdańsk, czy Kraków.

Wszędzie tam mamy do czynienia z konfliktem interesów, ponieważ nowe przepisy zawarte w uchwałach podcinają niejako gałąź szeroko pojętego rynku reklamy w miastach. Niedostosowanie reklam do przestrzeni miejskiej równie mocno zaburza skuteczność tej formy promocji. W przypadku Warszawy jest to najbardziej widoczne, znajdziemy tam wszystkie typy reklam rozsiane po całym mieście. Trudno w tym gąszczu odnaleźć logikę i porządek, którą powinni się kierować się przedsiębiorcy decydując się o umieszczeniu dziesiątej już reklamy na tym samym budynku. Takie zaśmiecanie publicznej strefy jest dla wielu mieszkańców niezwykle uciążliwe. Stąd też konieczne wydają się kroki natury prawnej w celu usystematyzowania rynku i dostosowania go do potrzeb wszystkich uczestników. Ciekawym przykładem są nieduże miejscowości jak Nałęczów, gdzie „walka” z nielegalną reklamą poskutkowała niemal całkowitym wyplenieniem jej z przestrzeni publicznej w samym centrum. Wpływ na taki stan rzeczy może mieć sam burmistrz miejscowości Andrzej Ćwiek, który z wykształcenia jest grafikiem. Pomysł na miasto bez reklam pojawił się w umyśle włodarza już wtedy, kiedy pomysły o wprowadzeniu ustawy krajobrazowej dopiero raczkowały. Jednak już wtedy projekt został poparty przez opinię publiczną i mieszkańców, którzy na serii spotkań doszli do porozumienia. Rozwiązanie spotkało się z aprobatą ze względu na rozsądne gospodarowanie przestrzenią miejską. Burmistrz zdecydował o postawieniu w miejscu reklam dużej tablicy z mapą miasta i wyszczególnionymi przedsiębiorstwami działającymi na tym terenie. Dla osób chcących trafić do szerszej świadomości klientów przygotowano dodatkowe miejsca na reklamy, które można wykupić.

Jak to wygląda w innych miastach?

Nie wszędzie jest tak kolorowo jak w Nałęczowie. Temat dopiero raczkuje, tworzone od podstawy uchwały nie zawsze spotykają się z pozytywną opinią środowisk reklamowych, ale też występują w nich błędy uniemożliwiające niekiedy właściwe egzekwowanie zapisanych wymagań. Mamy do czynienia z pewnego rodzaju zatkaniem się przestrzeni publicznej, reklam jest niekiedy tyle, iż zajmują one każdy wolny fragment. Bijące po oczach neony, czy też szyldy nachodzące na siebie to codzienność wielu małych i większych miejscowości. Pierwszym miastem, które wprowadziło co prawda niedoskonałą, lecz działającą uchwałę jest Łódź. Reklama jest tam możliwa na tradycyjnych szyldach o identycznej wysokości, promocyjne treści mają być spójne jeżeli chodzi formę. W przypadku witryn sklepowych reklamy nie mogą przekraczać 10% powierzchni. Nierówną walkę z ujednoliceniem rynku reklam prowadzą też inne miasta jak chociażby Płock, Gdynia, Olsztyn, Poznań, Gdańsk, czy Kraków. Wszędzie tam prowadzone są rozmowy i konsultacje społeczne, kwestią czasu jest więc wprowadzenie podobnych rozwiązań jak w Łodzi, Nysie, Nałęczowie i Ciechanowie. Nieco ostrzej postępują urzędnicy zajmujący się tematem „Zakopianki”, gdzie zdecydowano o usunięciu wiszących i stojących reklam. Tam niedostosowanie się do decyzji może zakończyć się karą grzywny do kilku tysięcy złotych.
Polecane
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.