Dzisiaj jest: 17.10.2019, imieniny: Antonii, Ignacego, Wiktora

Logo reklamowe – jak nie popełnić plagiatu?

Dodano: rok temu Czytane: 83

Wybór odpowiedniego logo firmy może zapewnić bardzo dobrą promocję naszej działalności. Marki takie jak Nike, Apple, Mercedes są znane nie tylko ze swoich produktów.

Logo reklamowe – jak nie popełnić plagiatu?
Wybór odpowiedniego logo firmy może zapewnić bardzo dobrą promocję naszej działalności. Marki takie jak Nike, Apple, Mercedes są znane nie tylko ze swoich produktów. To właśnie logo zawiera w sobie podstawową informację jaką jest wzór zapadający w pamięć klientów. Stąd też reklamodawcy szukają rozwiązań, które są wykorzystywane na billboardach. Ten niewielki element potrafi tworzyć wokół siebie obraz marki prestiżowej i popularnej. 

Tworząc nową grafikę warto dokładnie prześledzić wszystkie branże, ponieważ bardzo łatwo jest naruszyć prawa osób trzecich. Na forach internetowych aż roi się od zapytań tego typu, wynika to faktu posiadania przez większość firm, organizacji, instytucji własnych logotypów. Często projektant w ramach inspiracji lub też nieświadomego działania tworzy niezwykle podobne logo do już istniejącego na rynku. Wówczas może dojść do sytuacji, gdy nasza firma zostanie posądzona o plagiat. Może to w zdecydowany sposób nadszarpnąć dobry wizerunek przedsiębiorstwa, a samego właściciela firmy kosztować sporo stresu. Sytuacji nie ułatwia nasza oszczędność w tym zakresie, sprawa jest jednak dużo bardziej złożona. O ile wynajęcie grafika amatora może przysporzyć sporo problemów, tak i fachowa agencja kreatywna może popełnić błąd. W pierwszym przypadku mamy do czynienia często z nieznajomością rynku, z kolei profesjonaliści mogą nie znać wszystkich istniejących logotypów. Korzystne wydaje się więc zlecenie badania rynku, które należy wykonać zanim logo trafi na naszą stronę internetową oraz przydrożną reklamę.

Takie badanie możemy przeprowadzić sami przy pomocy zaprzyjaźnionego prawnika lub właśnie agencji reklamowej. Wówczas korzystając z bazy znaków towarowych możemy krok po kroku przyjrzeć się już istniejącym logotypom. Ocenę podobieństwa powinniśmy przeprowadzić przy zwróceniu uwagi na kwestię wizualną, znaczeniową i fonetyczną. Nie ma problemu jeżeli zauważymy jedynie pewne podobieństwo, jednak tworzenie niemal identycznych logotypów i to w tej samej branży może doprowadzić do finału w sądzie. W przypadku naruszenia praw autorskich rodzi się pytanie, kto jest odpowiedzialny popełnienie plagiatu? W praktyce jest to grafik, który wykonał dla nas logo. Dobrym wyjściem po zaprojektowaniu przez twórcę logotypu jest zawarcie w umowie specjalnego oświadczenia grafika, który zobowiązał się wykonać logo samodzielnie, a wszelkie prawa majątkowe i osobiste dla znaku graficznego nie są obciążone prawami osób trzecich. W razie posiadanych przez nas wątpliwości dobrym wyjściem jest konsultacja z wcześniej wymienionym prawnikiem. Gotowy projekt logo zawsze warto zarejestrować jako znak towarowy, co uniemożliwi w przyszłości innym podmiotom na dowolne kopiowanie naszego designu. Zobacz także: Główne błędy w projektowaniu przydrożnej reklamy.
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.