Dzisiaj jest: 17.10.2019, imieniny: Antonii, Ignacego, Wiktora

Jaką umowę zaoferować grafikowi?

Dodano: rok temu Czytane: 103

W branży projektowania logotypów oraz grafik dla firm standardem stają się umowy o dzieło. Ten sposób zlecenia zadań wynika z wygody dla obu stron: firmy zlecającej oraz grafika.

Jaką umowę zaoferować grafikowi?
W branży projektowania logotypów oraz grafik dla firm standardem stają się umowy o dzieło. Ten sposób zlecenia zadań wynika z wygody dla obu stron: firmy zlecającej oraz grafika. Taka forma umowy wpisuje się bardzo dobrze w potrzeby rynku, właściciel przedsiębiorstwa płaci wówczas za wykonanie zadania. Nie ma tu znaczenia liczba wypracowanych godzin, lecz końcowy rezultat w postaci grafiki wykonanej zgodnie z zawartą umową. Niekiedy jednak dodatkowe wynagrodzenie za nadgodziny wynika ze złożoności projektu, co może okazać się już w trakcie prowadzonych prac.

Niekiedy sensownym wyjściem jest zatrudnienie grafika na umowę zlecenie, jeżeli oczekujemy dłuższej współpracy zawierającej wykonanie wielu różnych elementów rozłożonych w pewnym czasie. Istotne w przypadku umowy o dzieło jest sporządzenie jej na piśmie, dzięki czemu możliwe jest przeniesienie praw autorskich do danego dzieła. Poprawnie sporządzona umowa o dzieło powinna zawierać strony składające podpis, kontakty do osób odpowiedzialnych za komunikację i akceptacje poszczególnych etapów powstawania projektu i składanie uwag. Przedmiotem umowy jest zawsze konkretne dzieło, w tym wypadku grafika lub logotyp. Grafik nie musi udostępniać swoich plików edytowalnych, czy też źródeł jeżeli taki zapis nie został zawarty w umowie. Istotne jest, aby wszelkie szczegóły zostały dokładnie rozpisane. Jeżeli chodzi o dostarczenie materiałów pomocniczych, czy narzędzi to główne znacznie ma tu zachowanie obu stron. Firma powinna dostarczyć w miarę możliwości wszelkie niezbędne treści umożliwiające wykonanie projektu zgodnie z życzeniem. Z kolei grafik powinien wziąć pod uwagę zamysł samej firmy, z którą współpracuje. Tego typu zapisy często zawiera się w umowie na piśmie, co pozwala uniknąć niejasności dla obu stron.

Teoretycznie osoba odpowiedzialna za grafikę nie musi sugerować się poleceniami ze strony firmy przy wykonywaniu dzieła. W praktyce jednak istotne jest tu porozumienie dwóch stron na wielu kolejnych etapach, wdrażaniu nowych pomysłów, kontroli postępu prac. Często też pojawia się problem wprowadzania poprawek, a dokładniej ich ilości. Niekiedy wymagający klient oczekuje zmian. Wówczas dobrze jest określić czas wykonania konkretnych prac, przedstawienie swoich postępów wcześniej. Dzięki temu klient ma okazję do naniesienia poprawek na każdym etapie, co jest znacznie mniej uciążliwe dla grafika.
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.