Dzisiaj jest: 17.10.2019, imieniny: Antonii, Ignacego, Wiktora

Palety kolorów stosowane w nadruku reklamowym i grafice.

Dodano: rok temu Czytane: 92

Gotowy projekt graficzny dla tablicy reklamowej wymaga jeszcze wyboru palety barw. Złe dobór kolorystyki lub nieodpowiednio położona folia zabezpieczająca może skutecznie zepsuć odbiór tej instalacji.

Palety kolorów stosowane w nadruku reklamowym i grafice.
Gotowy projekt graficzny dla tablicy reklamowej wymaga jeszcze wyboru palety barw. Złe dobór kolorystyki lub nieodpowiednio położona folia zabezpieczająca może skutecznie zepsuć odbiór tej przestrzennej instalacji. W procesie tworzenia reklamy trzeba upewnić się z jakimi technologiami mamy do czynienia przy realizacji konkretnego projektu przez wybraną agencję reklamową. Konieczne jest także uwzględnienie kolorystyki w dokumentach, gdzie znajdzie się zapis dotyczący zgodności kolorów tablicy reklamowej z wybraną paletą.

Większość przedsiębiorców może nie mieć świadomości dotyczącej oferty palet kolorów. Informacje zawarte w projekcie przygotowanym przez firmę reklamową zwykle zawierają bardzo krótką informację o wybranej kolorystyce bez opisu każdej technologii. W tym artykule przyjrzymy się podstawowym paletom barw wykorzystywanym w druku reklamowym. W projektach graficznych znajdziemy następujące palety kolorów:

RAL – oznaczenie to pochodzi z Niemieckiego Instytutu Jakości i Oznaczania i w swej standardowej wersji skupia 200 kolorów. Znacznie bardziej rozbudowana wersja pozwala na wybór spośród 1625 barw, jednak to poprzednik posiada dużo większy udział w rynku ze względu na popularność. Wśród minusów tej palety znajdziemy dość ubogą liczbę kolorów, co może zdecydowanie ograniczać tworzenie wyszukanych projektów o wielu odcieniach.

PANTONE – paleta ta jest wykorzystywana przede wszystkim w branży poligraficznej, gdzie zdobyła zainteresowania na rynku reklam. Problemem palety są niejasności wynikające często na etapie mieszania ze sobą kolorów w mieszalni farb. Konieczne jest wówczas wyposażenie agencji reklamowej w listę próbników barw, dzięki czemu możliwe jest ich przedstawienie klientowi oraz późniejsze mieszanie kolorów. Zaletą tego rozwiązania jest bardzo szeroki zakres barw wynoszący ponad 1100 odcieni.

CMYK – ten znany chociażby ze słyszenia zestaw kolorów drukarskich zawiera 4 podstawowe farby drukarskie. Ten rodzaj palety jest wykorzystywany w drukarkach biurowych, jednak niemożliwa staje się ocena koloru. Tutaj różnice wynikają zarówno z samej drukarki oraz nośnika, który przyjmuje barwę. Przy wykorzystaniu palety ważne staje się bardzo dokładne kalibrowanie drukarek i ich dostosowanie do materiału. Pomocne są tu wzorniki, dzięki którym można porównać jakość odwzorowania kolorów.

HEXACHROME – jest to uzupełnienie dla poprzedniej palety CMYK o dwa nowe kolory: zielony oraz pomarańczowy. Dzięki czemu możliwe jest poszerzenie kolorystyki nadruku.

HEX, RGB – paleta ta jest odpowiednikiem kolorów powstających w trakcie procesu mieszania się świateł. Ich wykorzystanie jest szerokie jeżeli chodzi o grafikę widzialną na monitorach, aparatach fotograficznych, czy skanerach.

LAB – jest to nic innego jak statystyczne określenie dla kolorów widzialnych. Paleta ta jest na tyle szeroka i niedookreślona, iż wymaga korzystania z konwersji na resztę palet umożliwiających określenie barwne dla poszczególnych pozycji.

NCS – jeżeli chodzi o polskie warunki to system ten jest bardzo rzadko wykorzystywany w celu określenia kolorów. Wynika to z pochodzenia palety barw z terenów Skandynawii oraz Hiszpanii, gdzie technologia ta zyskała uznanie.

Paleta folii samoprzylepnych – jest to kolorystyka stosowana dla folii samoprzylepnych. Znajdziemy tu do nawet 70 kolorów, jednak niektóre firmy wykorzystują dużo szerszą paletę barw. W związku z tym istnieje możliwość znalezienia folii w wybranym kolorze i różnym odcieniu.
 
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.