Dzisiaj jest: 13.11.2019, imieniny: Arkadii, Krystyna, Stanisławy

Czy można zarejestrować kolor jako znak towarowy?

Dodano: rok temu Czytane: 146

O ile logo i nazwę firmy możemy w prosty sposób zastrzec, tak ochrona koloru nie jest tak oczywista. Urząd Patentowy bardzo rzadko rozpatruje pozytywnie sprawy związane z rejestracją koloru.

Czy można zarejestrować kolor jako znak towarowy?
O ile logo i nazwę firmy możemy w prosty sposób zastrzec, tak ochrona koloru nie jest tak oczywista. Urząd Patentowy bardzo rzadko rozpatruje pozytywnie sprawy związane z rejestracją koloru jako znaku towarowego, jednak są od tej reguły wyjątki. Możemy to zaobserwować wśród firm zajmujących się globalną działalnością. To im udało się zarejestrować kolor, warto więc przyjrzeć się z czego wynikają takie działania i jak sprawa wygląda na gruncie polskim.

Działalność światowych gigantów: Coca - Cola, Orange, Milka

Pierwszym skojarzeniem kolorów jakie przyjdzie nam na myśl po usłyszeniu ww. marek są barwy: czerwona, pomarańczowa oraz fioletowa. Wynika to z wykorzystywania koloru przez największe światowe marki w celach marketingowych. Ile jednak wysiłku wymaga odpowiednia kampania promocyjna i dalsze działania kierujące naszą pamięcią dla poszczególnych zestawień w linii marka – kolor. Kolory mimo szerokiej palety barw są tym, co może przyciągać ludzkie oko i pozostawać w pamięci na dłużej. Nie ma więc powodu, aby przedsiębiorstwa nie wykorzystywały możliwości jakie są związane z kolorami. Wybrana barwa jest w stanie w połączeniu z nazwą stać się wyróżnikiem, który prowadzi konsumenta za sobą. Z łatwością odróżnimy charakterystyczną ciemnoniebieską barwę pudełek z kremem Nivea od tych innych marek. W historii reklamy zdarzały się słynne procesy, w których to konkurenci rynkowi wykorzystywali bardzo podobną barwę w celu ekspozycji swoich produktów. Sprawy kończyły się często w sądzie, zawrzała więc dyskusja nad ochroną koloru jako znaku towarowego.

Kolor jako znak towarowy w Polsce

Jeżeli chodzi o zapisy polskiego prawa to istnieje przepis mówiący o możliwości ochrony dla oznaczeń posiadających graficzną formę, umożliwiającą odróżnienie towaru lub usługi. W większości przypadków nie występuje możliwość zarejestrowania koloru jako znaku towarowego, lecz i tutaj mogą zdarzyć się wyjątki. Dopiero wtedy, gdy firma wypracuje w swoim wizerunku popularność danego koloru możliwe będzie podjęcie próby zastrzeżenia. Marka lub usługa muszą kojarzyć się szerokiemu gronu odbiorców z wybranym kolorem. Eksperci mają tu podzielone zdania, gdyż dla jednych jest to zagrożenie dla swobodnej konkurencji. Z kolei dla innych jest to opcja wykluczająca możliwość popełnienia barwnego plagiatu i podszywanie się pod konkurencyjną markę. Wyjątki są tu możliwe, jednak budowanie rozpoznawalności marki wokół jednego koloru nie jest łatwe. W środowisku agencji reklamowych rejestracja jednego koloru dla wybranej firmy jest kwestią mocno dyskusyjną. Według specjalistów taka opcja dla szerszego grona firm mogłaby zakończyć się monopolem na wybrany kolor i coraz trudniejszą konkurencyjność rynkową. Warto wspomnieć, iż tylko nielicznym podmiotom udaje się uzyskać pełną ochronę dla koloru jako znaku towarowego. Firmy takie jak Nivea, Orange, czy Milka budowały skojarzenie odbiorców z określonymi kolorami przez wiele lat. Część firm decyduje się więc na nieco inną praktykę jaką jest rejestracja nazwy firmy w wybranym kolorze np. UPS, czy sieć sklepów budowlanych OBI.
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.