Dzisiaj jest: 17.7.2019, imieniny: Aleksego, Bogdana, Martyny

Jakie są zalety i wady billboardów?

Dodano: 5 miesięcy temu Czytane: 114

Reklamy umieszczane w formie przydrożnych billboardów są bardzo często wykorzystywanym nośnikiem. Każdy sposób na prezentację marki ma swoje zalety i wady.

Jakie są zalety i wady billboardów?
Reklamy umieszczane w formie przydrożnych billboardów są bardzo często wykorzystywanym nośnikiem. Każdy sposób na prezentację marki ma swoje zalety i wady, które wynikają między innymi z postępu technologicznego. Niemniej jednak można z całą pewnością stwierdzić, iż reklama wielkoformatowa wciąż znajduje uznanie wśród reklamodawców. Mimo rozwoju nowoczesnych form prezentacji, billboardy wciąż stanowią bardzo skuteczną formę reklamy w Polsce. Stosunkowo niska cena i wygoda użytkowania sprawia, że tablice reklamowe w doskonały sposób prezentują oferty firm z wielu branż. Za tymże rozwiązaniem przemawia też dostępność różnorodnych typów szyldów oraz lokalizacji. Taki sposób dotarcia do klienta może więc wybrać nie tylko duża firma produkcyjna, ale również drobny przedsiębiorca oczekujący zaistnienia na rynku. Wśród zalet billboardów możemy wyróżnić:

1. Stosunkowo niskie koszty, które wynikają nie tylko z cen wynajmu powierzchni, lecz także samych materiałów. Wydawaną comiesięcznie kwotą można jeszcze obniżyć jeżeli posiadamy własną działkę, na której to znajdzie się tablica reklamowa. Przeciętny koszt tradycyjnego billboardu wraz z projektem, wynajęciem powierzchni, drukiem oraz oklejeniem wyniesie w granicach 1300 zł. W odniesieniu do reklam w formie telebimów możemy zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych. Ciekawostką jest fakt, że standardowy billboard może kosztować znacznie mniej od druku ulotek. Wówczas do kosztów wydrukowania ulotek, dochodzi konieczność ich roznoszenia przez zatrudnionego pracownika. Reklama na billboardzie każdego dnia przyciąga wzrok przechodniów i to przez siedem dni w tygodniu. Z kolei ulotki często lądują w koszu tuż po ich otrzymaniu. Trafiamy więc do dużo szerszego grona odbiorców w przypadku billboardu.

2. Duża oglądalność, którą zapewnia nam dobra lokalizacja. Jeżeli billboard znalazł się w miejscu uczęszczanym każdego dnia przez przechodniów, czy też w pobliżu ruchliwej drogi to możemy liczyć się ze sporą liczbą klientów zainteresowanych ofertą firmy. Zmieniające się kompozycje o dużych rozmiarach przyciągają wzrok i to zarówno wśród kierowców aut, jak i osób oczekujących na przejściach dla pieszych, czy też spacerujących ulicami. Umysł odbiorcy podświadomie zwraca uwagę na występującą w przestrzeni wokół reklamę. Umożliwia to dotarcie do dużej grupy odbiorców, a co za tym idzie pozostanie w pamięci potencjalnych klientów na dłużej. Zasięg takiej reklamy widać doskonale w przypadku hipermarketów prezentujących swoje promocje właśnie na billboardach.

3. Wielkość oraz zauważalność. Rozmiary billboardów pozwalają na zauważenie z odległości nawet 100 metrów, a więc możliwe jest dotarcie nie tylko do przechodniów, lecz również do kierowców przejeżdżających obok. Reklamy wielkoformatowe bazują na ruchu, a wielkość pozwala na dotarcie do nawet nieuważnych osób. Ciągła ekspozycja na przestrzeni miesięcy prędzej, czy później zaprocentuje zwróceniem na nią uwagi wśród przechodniów lub osób czekających na kogoś. Podobnie wygląda kwestia poruszających się pojazdów, gdyż kierowca lub pasażer zauważy duży szyld umieszczony w pobliżu drogi otoczonej łąką lub lasem.

4. Minimalizm reklamowy, który wynika z czysto marketingowych zalet billboardów. Duża reklama zmusza do wykonania projektu prostego w swojej formie i jednocześnie przyciągającego wzrok. Prosty przekaz jest tu standardowym rozwiązaniem, które dostrzegają agencje reklamowe wspierające cały proces tworzenia wieloformatowego nadruku dopasowanego do potrzeb klienta. Dobrze wykonana reklama będzie oddziaływać znacznie lepiej niż telewizyjne spoty. O ile telewizor można wyłączyć, tak duży billboard będzie widoczny przez cały okres trwania kampanii. Co więcej, przyciągnie on wzrok nie tylko osób zainteresowanych naszą reklamą, lecz także wśród potencjalnych przyszłych klientów. Chwytliwa grafika oraz tekst mogą stworzyć w osobie odbierającej treść określoną potrzebę. Wówczas zapamiętaną nazwę firmy, produktu lub usługi będzie można wyszukać przy użyciu komputera z dostępem do internetu.

5. Czas trwania to niewątpliwy atut tej formy reklamy, gdyż billboardy są najczęściej wynajmowane na okres wynoszący od kilku tygodni do nawet 12 miesięcy. Zaleta ta łączy się bezpośrednio z kosztami, możemy je obniżyć inwestując w dłużej trwającą ekspozycję. Jeżeli postawimy na doświetlenie tradycyjnego szyldu to możemy uzyskać czas docierania wynoszący 24 godziny, 7 dni w tygodniu przez 365 dni.

6. Brak nachalności. W odróżnieniu od reklam telewizyjnych, wyskakujących okienek pop-up w przeglądarce, billboardy charakteryzują się pośrednim sposobem na dotarcie do klienta. Taka reklama niczego nie narzuca, jednak jest widoczna w przestrzeni. Dzięki temu szyld jest zauważalny na przystanku autobusowym, w okolicy supermarketu, przy drodze lub w centrum miasta. Konkretny i jasny przekaz w żadnym stopniu nie zakłóca odbioru przez potencjalnych klientów, którzy nie czują się osaczeni bezpośredniością telewizyjnej reklamy.

7. Prostota prezentacji oraz możliwość wprowadzania zmian. Jeżeli zmieniła się nasza koncepcja lub chcemy dotrzeć z nową ofertą to jest to bardzo łatwe w przypadku reklam wielkoformatowych. Wystarczy tylko ponownie okleić billboard, co zaprocentuje zmianą w lokalnej przestrzeni. Zapewni to nie tylko prostotę montażu, ale zmiana zostanie zauważona przez osoby dostrzegające nową kolorystykę lub napis. Często wybieranym rozwiązaniem jest tworzenie kampanii promocyjnych opierających się na bazie niedopowiedzianych historii. Wówczas nadruk reklamowy wymieniany jest okresowo i powoduje zainteresowanie społeczności śledzących bieżące aktualizacje.

Wśród wad billboardów znajdziemy m.in:

1. Informacyjny bałagan – wynika on nie tyle z wad samych szyldów reklamowych, lecz z ich liczby w przestrzeni publicznej. Rosnąca liczba firm przyczyniła się do informacyjnego bałaganu, który jest szczególnie widoczny w dużych centrach miast. Duża liczba nośników powoduje problemy z widocznością poszczególnych reklamy. Dodatkowym utrudnieniem są tu nowoczesne reklamy wyświetlające treści, przez co te w formie stałych konstrukcji giną w gąszczu setek podobnych. Kwestie te jednak coraz częściej podejmują samorządy miast, tworząc lokalne uchwały krajobrazowe. Wpływ reklam na estetykę przestrzeni miejskiej jest zauważalny, dlatego też coraz więcej miast decyduje się na uporządkowanie tych kwestii.

2. Łatwość uszkodzenia nadruku wielkoformatowego, co jest bezpośrednio powiązane z wysokością umieszczenia szyldu. Tą wadę można w bardzo prosty sposób wyeliminować, jednak wciąż zdarzają się przedsiębiorcy decydujący się na umieszczenie treści na wysokości wzroku przechodniów. W takim wypadku możliwe są akty wandalizmu i konieczność ponownego oklejenia billboardu, co wiąże się z dodatkowym kosztem.

3. Rozproszenie uwagi kierowców oraz utrudnianie życia mieszkańcom – jest to co prawda rzadkość, jednak zdarzają się przypadki zasłoniętych lub niewidocznych znaków drogowych. Reklamodawcy często decydują się na wybór lokalnej drogi jako miejsca na billboard. Wówczas musimy liczyć się z możliwością procesu w sądzie, jeżeli w miejscu wypadku postawiony został szyld reklamowy utrudniający widoczność znaków. W celu eliminacji tego typu sytuacji warto kierować się zasadami bezpieczeństwa w ruchu drogowym i rozmieszczania billboardów zgodnie z obowiązującym prawem. Problematyczne mogą się okazać także wielkoformatowe reklamy zasłaniające dostęp do światła dziennego lub oślepiające kierowców swoim oświetleniem. W obu wypadkach mogą nam grozić konsekwencje prawne.

4. Negatywny wpływ na ekologię – reklamodawcy mogą napotkać na pewne problemy związane z działalnością reklamy niezgodną z podejściem do sprawy środowisk ekologicznych. Mowa tu o reklamach dodatkowo doświetlonych, które mogłyby pobierać duże ilości prądu lub powodować tzw. zanieczyszczenie światłem nieba. Mowa tu o skrajnych przypadkach, nie należy ich jednak lekceważyć. W Polsce problem ten występuje i jest bacznie obserwowany przez instytucje działające w ramach programu pod nazwą „Ciemne Niebo”. Zobacz także: Rodzaje billboardów oraz koszt budowy reklam zewnętrznych.
 
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.