Dzisiaj jest: 20.9.2019, imieniny: Eustachego, Faustyny, Renaty

Billboard, szyld reklamowy – historia i przyszłość.

Dodano: 7 miesięcy temu Czytane: 122

Historia tej formy reklamy sięga zamierzchłych czasów, jednak szereg ekspertów ma odmienne zdanie dotyczące czasu powstania pierwowzoru.

Billboard, szyld reklamowy – historia i przyszłość.
Historia tej formy reklamy sięga zamierzchłych czasów, jednak szereg ekspertów ma odmienne zdanie dotyczące czasu powstania pierwowzoru. Obecnie produkowane billboardy oraz nadruk wieloformatowy zupełnie nie przypominają pierwszych materiałów wykorzystywanych do przekazywania treści. Wśród historyków panuje przekaz jakoby historia reklamy sięgała 5 tys. lat wstecz. Z odnalezionych dotychczas znalezisk potwierdzonym przykładem reklamy jest babilońska tabliczka z gliny datowana na okres 3000 roku p.n.e. Materiał ten służył dawnym handlarzom do przekazywania podstawowych informacji w formie kamiennym szyldów. Rzymianie w ten sposób prezentowali dane dotyczące lokalnych tawern oraz sprzedawanych produktów. Początkowo produkowane ręcznie szyldy, zdecydowanie później zaczęły przypominać obecną formę reklamy w postaci billboardów. Aktualna forma nabrała kształtu dopiero w XIX wieku, kiedy to zaczęto montować plakaty wielkoformatowe na elewacjach budynków. Technologia druku powstała znacznie wcześniej, jednak jej możliwości nie pozwalały na wykonywanie dużych reklam, a wyłącznie na proste przedruki drobnych pism. Faktyczną zmianę zapoczątkowało wynalezienie litografii, która umożliwiła dużo szerszy dostęp do wydruku plakatowego. Niski koszt nie szedł niestety w parze z jakością, ponieważ papierowe plakaty ulegały z łatwością uszkodzeniu. Z biegiem lat rozpoczęto wytwarzanie konstrukcji przypominających dzisiejsze billboardy.

Pierwszy billboard na świecie

Billboard z prawdziwego zdarzenia powstał dopiero w 1835 roku w Nowym Jorku, a jego całkowita powierzchnia wynosiła niewiele ponad 4,5 metra kwadratowego. Lata sześćdziesiąte XIX wieku w Stanach Zjednoczonych to okres silnego rozwoju rynku powierzchni reklamowych pod wynajem. Z czasem utworzone zostało międzynarodowe stowarzyszenie International Billboards Poster Association of North America (1872 rok). Następnie przekształcono je w obecnie funkcjonujące Outdoor Advertising Association of America. Umożliwiło to opracowanie standardów dla billboardów, które to już w 1900 roku zaczęły obowiązywać. Konkurencja na rynku reklam wielkopowierzchniowych zaczęła rosnąć, co skutkowało opracowaniem pierwszych badań rynkowych, analiz i ankiet. Cztery lata po wejściu w życie standaryzacji billboardów utworzono organizację zajmującą się kontrolą ulicznego ruchu, a dokładniej gromadzeniem informacji ułatwiających ocenę skuteczności reklam zewnętrznych.

Przyszłość billboardów i szyldów reklamowych

Przydrożne i umieszczane w przestrzeni publicznej reklamy wciąż zmieniają się zgodnie z potrzebami rynku. Początkowe plakaty zamieniono na wielkopowierzchniowe billboardy oparte na stalowej konstrukcji. Utworzono też nowoczesne formy zmieniające tradycyjne postrzeganie zewnętrznych reklam. Wśród nich znajdziemy billboardy LED, interaktywne szyldy w postaci ekranów dotykowych, czy wyświetlające treści telebimy. Przyszłość stoi otworem przed nowoczesnymi technologiami, jednak nie zapomina o udoskonalaniu tradycyjnych billboardów.
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.