Dzisiaj jest: 20.9.2019, imieniny: Eustachego, Faustyny, Renaty

Jak działa neuromarketing i czy jest skuteczny?

Dodano: 7 miesięcy temu Czytane: 93

Tradycyjne formy reklamy warto uzupełnić o strategie oparte na komunikacji z klientem. Powinny one zawierać w sobie sprecyzowane potrzeby tkwiące w umysłach odbiorców reklamy.

Jak działa neuromarketing i czy jest skuteczny?
Tradycyjne formy reklamy warto uzupełnić o strategie oparte na komunikacji z klientem. Powinny one zawierać w sobie sprecyzowane potrzeby tkwiące w umysłach odbiorców reklamy i temu właśnie służą działania neuromarketingowe. Wykorzystuje się w tym celu różnego rodzaju badania i analizy, które umożliwiają lepsze zrozumienie codziennych wyborów klientów dokonujących zakupów.

Według ostatnich badań projektu badawczego Buyology równo 85% decyzji zakupowych w ciągu dnia jest podejmowanych przy użyciu podświadomości. Pokazuje to siłę umysłu i związaną z nim szansę na dostosowanie działania pod kątem głębokich pragnień osób, ich systemu wartości, czy emocji. Są one często nieuświadomione przez samych klientów, a firmy zajmujące się analizą dają wskazówki dla znalezienia punktu wspólnego na drodze do jak najlepszej komunikacji i realizacji kampanii marketingowych wyrażających te nieuświadomione wewnętrzne potrzeby. Neuromarketing zajmuje się więc regularnym monitorowaniem aktywności poszczególnych obszarów mózgu, co pozwala wywnioskować sposób podejmowania różnych decyzji zakupowych. Według ekspertów nie jest to jednak wróżenie z fusów, gdyż ta dziedzina marketingu pozwala na uzyskanie praktycznych wskazówek do wykorzystania w codziennym działaniu przedsiębiorstw handlowo – usługowych. Badaniem wykonywanym w celu analizy reakcji jest EEG. Przy takiej analizie na skórze głowy umieszczone są elektrody monitorujące wszelkie zmiany napięcia elektrycznego. Impulsy te są bezpośrednio odpowiedzialne za aktywność mózgu, w wyniku pomiaru powstaje gotowy zapis fal alfa, beta i gamma. To z kolei pozwala na dogłębną analizę opartą na oddziaływaniu emocji na ludzki umysł. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie kampanii marketingowych w celu jak najlepszego dopasowania działań reklamowych do potrzeb klientów.

O ile metoda ta jest dostępna dla wszystkich, o tyle jej niewielka popularność wynika z niedużej liczby firm specjalizujących się w takich analizach. Z usług neuromarketingowego badania korzystał serwis eBay, który badał zależność wykorzystania usługi PayPal podczas zakupów. Analiza wykazała, że czynnikami decydującymi przy opłacie za produkt przy użyciu zewnętrznego serwisu były ochrona i bezpieczeństwo. Firmy badawcze wykorzystują także w swoim działaniu metodę śledzenia gałek ocznych przy wykorzystaniu kamer, dzięki czemu możliwa jest analiza reakcje oczu na poszczególne obrazy. Finalny wynik przypomina badanie termowizyjne, gdyż jest prezentowany w postaci schematu opartego na barwach: ciepłych i zimnych. Taka analiza może być później wykorzystana przez firmę w celu optymalizacji strony internetowej lub aplikacji. Ciepła barwa w wyniku pozwala stwierdzić, że wybrane elementy przyciągały wzrok zdecydowanie bardziej niż chłodne. Zastosowanie jest tu jednak dużo szersze, sklepy wielkopowierzchniowe na tej podstawie decydują o rozstawieniu wybranych towarów i ich prezentacji w określony sposób. Taka analiza dotyczy także reklam rozmieszczanych w przestrzeni miejskiej. Podstawową zaletą badań neuromarketingowych jest ich skuteczność poparta naukowymi faktami. Minusem może być z pewnością niska dostępność oraz wysoki koszt wykonania analizy. Niemniej jednak takie analizy są prowadzone przez gigantów reklamy i będą wykorzystywane także w przypadku reklam przydrożnych.
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.