Dzisiaj jest: 13.11.2019, imieniny: Arkadii, Krystyna, Stanisławy

Billboard postawiony bez zezwolenia w pasie drogowym - wyrok sądu.

Dodano: 9 miesięcy temu Czytane: 151

Zastanawiając się nad istotą legalnego umieszczania reklam nie sposób nie zauważyć spraw sądowych, które wcale nie są rzadkością w naszym kraju.

Billboard postawiony bez zezwolenia w pasie drogowym - wyrok sądu.
Zastanawiając się nad istotą legalnego umieszczania reklam nie sposób nie zauważyć spraw sądowych, które wcale nie są rzadkością w naszym kraju. Na naszym portalu poruszaliśmy niejednokrotnie kwestie lokalizacji reklam przydrożnych zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem. Tym razem przyjrzymy się sprawie z Krakowa, gdzie doszło do naruszenia przepisów i w tej sprawie zapadł wyrok sądu. Warto poczytać, aby uniknąć późniejszych dużych kosztów związanych z nałożoną karą i koniecznością przywrócenia pasa drogowego do stanu poprzedniego.

Sprawa pochodzi sprzed kilku lat, jednak wciąż jest aktualna jeżeli chodzi o stan prawny. Kontrolę na jednej z dróg wojewódzkich przeprowadzili pracownicy Zarządu Dróg Wojewódzkich, którzy odkryli umieszczenie reklamy sklepu w pasie drogowym w sposób nielegalny. Rozpoczęto standardową procedurę wszczynaną w przypadku braku zezwolenia na postawienie reklamy, czyli wezwanie do usunięcia istniejącego bilbordu lub też jej legalizację. W związku z brakiem jakichkolwiek działań właściciela, ZDM zdecydował o przywróceniu pasa do dawnego stanu i nałożył karę finansową za nośnik w kwocie 14 000 zł za zajęcia pasa drogowego. Stawkę ustalono na podstawie czasu, w którym trwała cała sprawa od momentu wezwania i trwania całego procesu. W dalszym etapie rozpoczęto postępowanie wymagające pomiarów geodezyjnych wraz z udziałem obu stron konfliktu: właściciela nielegalnego billboardu oraz ZDM-u. Analiza tylko potwierdziła słuszność decyzji administracyjnej. Cały proces poparto sprawdzeniem dokumentów pozyskanych ze starostwa powiatowego, gdzie znajdowały się mapy. One również potwierdziły umiejscowienie terenu z reklamą jako pasa drogowego, którym zawiaduje zarządca drogi.

To jednak nie spowodowało, iż właściciel zdecydował się na uiszczenie opłaty. Postanowił on zaskarżyć decyzję, ponieważ był przekonany, iż reklama znajduje się na prywatnym terenie, którego jest posiadaczem. Zaprezentował on dokumenty, które były datowane już po okresie wydania decyzji. Według nich teren z umieszczonym bilbordem należał do właściciela i nie stanowił pasa drogowego. Prawo było w tej kwestii jednak nieubłagane, gdyż jak się okazało teren ten został niegdyś zajęty pod drogę wojewódzką, a sam właściciel starał się o odszkodowanie za zajęty grunt. Można powiedzieć, że właściciel w tej sprawie stał od samego początku na straconej pozycji. Co gorsze, kwota karna jaka uzbierała się przez kolejne miesiące wzrosła do 35 000 zł. Podsumowując, widzimy jak istotne staje się dokładne rozeznanie się posiadaczy działek znajdujących się w pobliżu pasa drogowego. Niekiedy wystarczyłoby przesunąć istniejący billboard o kilkadziesiąt metrów w głąb działki, aby uniknąć postępowania i kary.
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.