Dzisiaj jest: 13.11.2019, imieniny: Arkadii, Krystyna, Stanisławy

Jak zadbać o spójną wizualnie przestrzeń? Wyeliminuj podstawowe błędy.

Dodano: 7 miesięcy temu Czytane: 131

Budynki znajdujące się w przestrzeni publicznej mogą różnić się od siebie diametralnie. Chodzi tu nie tylko o samą bryłę, ale również kolorystykę całej przestrzeni.

Jak zadbać o spójną wizualnie przestrzeń? Wyeliminuj podstawowe błędy.
Budynki znajdujące się w przestrzeni publicznej mogą różnić się od siebie diametralnie. Chodzi tu nie tylko o samą bryłę, ale również kolorystykę całej przestrzeni. Nie ma to bezpośredniego związku z reklamą własnej działalności, jednak spójna wizualnie koncepcja budynku zdecydowanie poprawia odbiór obiektu jako mniej lub bardziej profesjonalnego. To po części przekłada się na samopoczucie osób przebywających w pobliżu obiektu, ale też wewnątrz budynku.

Kwestią niezwykle istotną jest dobór odpowiednich barw, dopasowanych do przestrzeni publicznej i charakterystyki obiektu. Nawet najlepszy projekt bryły może zostać zaprzepaszczony jeżeli wybierzemy nieodpowiednie kolory znajdujące się na elewacji zewnętrznej oraz wewnątrz budynku. W naszym artykule poruszymy tematykę podstawowych błędów, które raz pokazane pozwolą uniknąć w przyszłości podobnych historii. Przesada kolorystyczna jest pierwszym popełnianym błędem. Chodzi tu przede wszystkim o wykorzystywanie kilku bardzo kontrastujących barw. Jeden wyrazisty kolor nie będzie powodował wizualnego bałaganu, natomiast łączenie kilku wyraźnych odcieni doprowadzi do poczucia zbytniej przesady w odbiorze przez przechodniów. A to już nie wróży dobrze na przyszłość prowadzonej działalności. Błąd ten wynika często z chęci wyróżnienia się na tle innych budynków znajdujących się w okolicy. Dobór jaskrawych barw i łączenie ich ze sobą daje zupełnie inny od zamierzonego efekt. Dobrym rozwiązaniem jest więc zastosowanie jednego wyróżniającego się koloru dla poszczególnych elementów mających przykuwać uwagę oraz jednej stosowanej barwy dopasowanej do przestrzeni wokół.

Architekci wskazują na błędne oznaczanie kolorystyczne niektórych budynków, które rodzą w umysłach osób przebywających w pobliżu poczucie niebezpieczeństwa. Niezwykle trafnym przykładem są tu gabinety lekarskie, czy hotele. Wszędzie tam niezwykle istotny jest dobór stosowanych kolorów: bieli, brązów, fioletów, czy beżów. Odcienie te stanowią ciekawy dodatek i odprężają przebywające wewnątrz osoby. Jaskrawe barwy niepotrzebnie pobudzają umysł, tym samym w dłuższej perspektywie męczą samego odbiorcę. Innym błędem jest zastosowanie w budynku kolorów zupełnie niespójnych z otoczeniem. Dotyczy to tak samo elewacji zewnętrznej w obiekcie, jak i umieszczonych w pobliżu reklam. Wyróżnienie za wszelką cenę sprawia, iż przestrzeń jest odbierana jako kiczowata. To z pewnością nie przyciągnie do nas nowych klientów, jaskrawy szyld może raczej zniechęcić. Dobrym wyjściem jest dostosowanie się kolorystyką do innych budynków, nie musimy rezygnować z odrębności, jednak powinna się ona wyróżniać przy użyciu stonowanych barw.

Innym błędem jest stosowanie nadmiaru faktur i kolorów. Jaskrawy napis, nieczytelna czcionka na billboardzie, zbyt ciemne lub źle dobrane kolory sprawią, iż cały przekaz reklamy nie będzie widoczny. Dobrym punktem wyjścia dla reklam zewnętrznych, jak i barw zastosowanych w budynku firmy na zewnątrz i wewnętrz jest ustalenie do jakich osób chcemy trafić, kto będzie korzystał z budynku, jaki przekaz ma trafić do odbiorcy i jakie chcemy wzbudzić w ten sposób emocje. Źle dobrana kolorystyka wewnątrz może przyczynić się również do obniżenia komfortu pracy naszej kadry, która nie będzie mogła się skupić na pracy. Przy wyborze projektu powinniśmy się więc kierować spójnością i targetem, do którego chcemy docierać. Przy trudnościach z wyborem barw dobrze jest skonsultować pomysł z architektem lub projektantem wnętrz, który podpowie zastosowanie odpowiednich rozwiązań dostosowanych do specyfiki działalności danej firmy.
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.